Történet

当たり, “Atari”, japán kifejezés a “go” társasjátékban, azt a helyzetet jelöli, amikor már csak egy lépés lehetősége van az ellenfél számára, de a következő körben jó eséllyel elbukik, talán úgy fordíthatnánk szó szerint: “Célba talál”.

Nolan Bushnell és Ted Dabney alapította a vállalatot 1972-ben, egy olyan időszakban, amikor a Magnavox Odyssey eljutott az otthonokba (igaz, a prototípus “Barna Dobozt” Ralph H. Baer már elkészítette) és a Computer Space, Spacewar! már megmozgatta az unatkozó kreatív mérnökök fantáziáját. Az Atari első dobásként arcátlan módon a Magnavox Odyssey rendszerét másolta le és tökéletesítette, így született meg a két csúszkából és egy négyzet alakú labdából álló Pong, mely elsőként árkád gépként, majd otthon videojáték konzolként futott be.

Az egyik legelső ténylegesen grafikus játék, a Spacewar! a jellegzetes kerek képernyőn, 1962-ből.
A híres “Barna Doboz” 1968-ból, Ralph H. Baer találmánya, az Odyssey prototípusa.
A legelső otthonra szánt videojáték konzol, a Magnavox Odyssey 1972-ből. Se hang, se grafika (helyette fóliák), de valahol el kellett kezdeni.
Egyszerű, mégis addiktív. Az első Pong árkád kabinet, amiért megőrültek a játékosok.

 

 

 

 

 

 

 

A vállalat szüntelen építette ki kapcsolatait, a Kee Games megvételével képviseltette magát a flipperiparban, a Sears-szel együttműködve pedig lényegesen több konzolt és játékot tudtak legyártani a VCS alapjaira. A Pong konzolok 1977-es válságát túlélve a Video Pinball mellett piacra dobta univerzális videojáték konzolját, a 3 évre tervezett Video Computer System-et, a 2600-as modellt, mely végül 15 évig volt képes fennmaradni. A VCS legyűrte minden riválisát, a Jerry Lawson tervezte Fairchild Channel F konzol képességei nem tették lehetővé, hogy képlékenyen adaptálja az egyre fejlődő árkád videojátékokat, a Videopac (Odyssey 2), az RCA Studio II., az 1292 Advanced Programmable Computer System és más kevésbé ismert második generációs konzolok pedig képtelenek voltak az Atari 2600 kínálatát és színvonalát hozni. A vállalat számítógépek terén sem maradt el, az Atari 400/800 számítógépek a legerősebb 8 bites számítógépnek számítanak, ha a grafikus és hangképességeket vesszük alapul, a csúfos bukás Atari 5200 is erre az alapra épült 1982-ben.

Az első hazavihető Pong 1975-ből. Itt indult a lavina.
A Fairchild Channel F 1976-ban elhozta cartridge-ein a cserélhető játékok ötletét, de az Atari 2600 egyetlen év alatt kiszorította a piacról.
A Video Pinball a Kee Games-zel való együttműködés jegyében született fix. beépített flipper és breakout játékokkal felvértezett tévéjáték.
Teljesen fekete “Darth Vader” Atari 2600 1982-ből. Érdekessége, hogy ezen szerepelt először az “Atari 2600” felirat.
A Magnavox Odyssey2, avagy Philips Videopac G7000 volt az első komolyabban vehető kihívó, mely azt ígérte, egyszerre lesz videojáték konzol és számítógép.

 

 

 

 

 

 

 

 

Az első komolyabb kihívó az Intellivision volt, mely 1979-benkerült a boltok polcaira. A konzol ugyan sportjátékokban és árkádjátékok klónjaiban jeleskedett csak, de azért az Activision vagy Imagic képviseltette magát több nagy névvel. A két konzol között hatalmas médiaháború kezdődött, egymást szapulták hirdetések és reklámok egész hadában, mígnem azt vették észre, hogy az otthonra szánt személyi számítógépek a Commodore VIC-20 sorával kezdődően alig voltak drágábbak ezeknél az egyszerű és korosodó konzoloknál, erre volt válasz az Atari Compumate és az Intellivision Keyboard Component, valamint az Intellivision Entertainment Computer System. Az Atari 2600-ra ekkor már szinte mindenki, köztük a Pepsi és a Purina is fejlesztett játékot, adatbázis hiányában pedig nem lehetett tudni, hogy mi jó és mi nem, ráadásul a technikai fejlődés elmaradt (hiába jelent meg a Kid Vid, a Supercharger vagy a Compumate) és az észak-amerikai lakosság elvesztette érdeklődését a videojátékipar iránt, az Atari értéke 1982 és 1984 között 97%-kal csökkent. Ebben komoly szerepet játszott az akkori vezérigazgató, Raymond Kassar, aki nem becsülte a mérnököket és rengeteg tehetséges programozó hagyta el a vállalatot faragatlansága és profitéhsége nyomán. A vállalatnak az sem tett jót, hogy a Mattel és a Coleco gyártott a saját konzoljához 2600 adaptert, vagy hogy bárki gyárthatott klónt (hivatalosan csak a Sears és a Kee Games, de akkoriban ez még jogilag nem volt lejátszott meccs), ami olcsóbban hozta a színvonalat, akár beépített játékokkal.

Atari 2600 Compumate kiegészítővel
Intellivision és Computer Entertainment System Expansion
Commodore VIC-20, az első otthonokba szánt olcsó számítógép.
Starpath Supercharger a már a nevében is zseniális Communist Mutants from Space játékkal.

 

 

 

 

 

 

 

A meglehetősen giccses Kee Games-féle klón igazi ritka gyűjtői csemege.
A Sears által gyártott klón ezüstös felsőrészével és márványmintás előlapjával egy egészen ízléses szerkezet.

 

 

 

 

 

 

 

Az Atari cég 1984-ben felosztásra került, Jack Tramiel korábbi Commodore CEO vásárolta meg a hardware gyártás jogát, mint Atari Games néven Japánba került a Namco kezei alá a software oldal. Jack számára a számítógépek jelentették a komfortzónát, így a vállalat ismételt értékesítéséig a 7800, a Lynx, az ST számítógépcsalád, a XEGS (a 8 bites számítógépcsalád újragondolása) és végül a Jaguar jelent meg. A 2600 1985 és 1992 között a szegény ember konzoljaként tetszelgett, az USÁ-ban 1989-ben a Secret Quest, Európában a Klax és az Acid Drop volt a két utolsó játék, ami még megjelent rá, a 90s évek elején. A gondolat nem volt ördögtől való, hatalmas mennyiségű játék létezett rá (500+), ráadásul a frissen megjelenő címeket is igyekeztek portolni, így történhetett meg, hogy a Double Dragon, a Kung-Fu Master, a Commando vagy éppen a Xenophobe is megjelenhetett egy olyan gépre, amit a Combat vagy Outlaw szintű gámákra találtak ki. A 2600 hardware-e szolgált a 7800 alapjául, ami a MOS-6502C CPU, a 4 KB RAM és a Maria grafikus chip tekintetében különbözött kistestvérétől.

Ki gondolná, hogy a 7800 egy grafikai átszabáson átesett 2600?
A XEGS egy játékkonzol és egy leporolt 8 bites számítógép egyben.
Ugyan a Gameboy monokróm, nincs háttérvilágítás, de olcsóbb. Ezzel mindent nyert.

Kiváló és innovatív lehetett volna a Jaguar, ha nem kapkodják el. 

 

 

A konzol gyártása ugyan leállt 1992.01.01.-jén, de a VCS köré szép fokozatosan kiépült egy szubkultúra, mely a konzolt életben tartja. Míg korábban új játék csak az eredeti ROM felülírásával születhetett, ma már tömeggyártott lapkák és IC-k, tuningok, SD kártya olvasó és Batari Basic nyelv segíti a kalandorok munkáját, így egyre jobb és jobb programok születnek a konzolra, a végtelenig kitolva annak határait, vagyis ma már az új játékok egy jelentős része képes megközelíteni a Commodore 64 korai éveinek színvonalát, ami minden tekintetben elismerésre méltó. Számomra viszont nagy szívfájdalom, hogy egyáltalán nem tapasztalható érdemi munka a nevet jelenleg birtokló Infogrames részéről, rengeteg Flashback (klón) konzol van a piacon, illetve adtak ki számtalan játékválogatást, illetve egy AMD chip alapú Linux PC került ki a kezeik közül woodgrainbe zárva, de láthatóan az Atari fénykorának szilánkjai inkább az underground szférában találhatóak meg. Folyt. köv.

Atari Flashback 8 Gold. Mindig rárakunk 10 játékot és kiadjuk újra. A 2. kiadás volt az egyetlen, ami valódi VCS volt, nem szoftveresen emuláció.
A hordozható Flashback viszont egy jól eltalált szerkezet, nem csak a hordozhatóság, hanem az SD kártya olvasó miatt is.
A küllem visszautal múltbeli ősére, de belül már egy modern, PC-szerű szív dobog.